VORES HUND GENERES AF KLØJNINGER

KLØJNINGER HOS HUNDE KAN VÆRE TEGN PÅ FLERE FORSKELLIGE TING - FOR EKSEMPEL NEDSAT FUNKTION AF STRUBEHOVED, INFEKTION ELLER LUNGESYGDOM. DYRLÆGE RUBEN SØRENSEN TILRÅDER, AT HUNDEN UNDERSØGES HOS DYRLÆGEN FOR AT FÅ EKSAKT AFKLARING - OG BEHANDLING.

Kære Dyrlæger,

Vores han-labrador på 10 år generes af kløjninger - han gør en række opkastnings-bevægelser eller kaster simpelthen op (dette sker dog sjældent).

Der går varierende tid mellem anfaldene, og det er svært at drage en parallel til noget, han har spist. Dog synes der muligvis at være en sammenhæng med motion eller andet, der giver anledning til hurtig vejrtrækning. Vores hund ser ikke ud til at have ondt under kløjningerne, og han trives fint i alle andre henseender.

Han får dyrlægens Specific Vetpro voksenfoder morgen og aften og bliver luftet to gange dagligt. Seniorfoderet er vi gået fra igen, da han ikke viste det den store interesse. Derudover giver vi ham ind i mellem et kødben eller lidt rester i form af ris, brød eller fedtfattigt kød.

Hvad kan kløjningerne skyldes, og er der noget, vi kan gøre, for at afhjælpe dem?

Mange hilsner fra Torben

Kære Torben,

Der kan være mange årsager til de symptomer, som du beskriver, og der er en del uafklarede spørgsmål, som jeg gerne ville spørge ind til.

Blandt andet: Har han hoste indimellem, hvor lang tid har han haft symptomerne, og hvor lang tid varer anfaldene?

Jeg kan komme med forslag til mulige diagnoser, men skal I tættere på en afklaring, vil det kræve, at I besøger jeres dyrlæge, får lavet en indledende undersøgelse af ham og ligger en plan for behandling og en eventuel videre udredning (røntgen, bedøvelse, blodprøve med mere) Bedøvelse og undersøgelse af svælget vil jeg personligt anbefale, men røntgen vil også være meget relevant

Kløjninger hos hunde kan have flere årsager, og Ruben Sørensen, dyrlæge på Nordre Dyrehospital i Lystrup, råder derfor hundeejere, der oplever problemet, til at gå til deres dyrlæge. MOLLY RILEY

Jeres hund kan blandt andet have en nedsat funktion af sit strubehoved, fordi musklerne ikke fungerer ordentligt, og det resulterer i en ændret luftpassage og irritation i struben. Denne nedsatte funktion kan skyldes et primært problem i struben, dets nerver og muskler, men kan også ses i forbindelse med en stofskiftesygdom, som ældre hunde kan udvikle.

Der kan også være en infektion i form af halsbetændelse eller kennelhoste, som skaber en irritation i svælget/luftrøret, og det kommer ofte til udtryk under motion, eller når hunden er opstemt, for eksempel når ejer kommer hjem fra arbejde. Lungeorm, lungesygdom og hjertesygdom kan jeg heller ikke helt afvise, men igen vil det kræve yderligere undersøgelser for at komme problemet nærmere.

Med venlig hilsen

Dyrlæge Ruben Suntum Sørensen, Nordre Dyrehospital​