SKABMIDEINFEKTION HOS HUND

SKAB HOS HUNDE ER ET MIDE-ANGREB, DER OFTEST UDMØNTER SIG I EN VOLDSOM KLØE. HELDIGVIS ER BEHANDLINGEN SIMPEL OG INFEKTIONEN UFARLIG, HVIS MAN ALTSÅ BEHANDLER HUNDEN I TIDE.

Skab er et mide-angreb i huden. Hos hunden betegnes miden Sarcoptes scabiei var. canis. Det er en rovmide, der smitter hunden fra inficerede ræve.

Størrelsen på hunmiden er cirka 0,3 milimeter, og hannen er cirka halvt så lille. Skabmiden lever i huden, hvor den lægger æg og formerer sig. Æggene klækkes til larver, og larverne udvikles til nymfer, der bevæger sig til hudoverfladen, hvor de kønsmodnes og parrer sig.

Smittekilden er primært inficerede ræve, men miden kan i sjældne tilfælde overføres fra hund til hund. Hunden smittes i miljøet for eksempel på engen eller i skoven. Inficerede ræve vil ofte ændre adfærd og søge tættere på mennesker, hvorved smitterisikoen øges, ved at de søger ind i haverne, og hunden herved kan smittes ved en tur i sin egen have.

Miderne lever udelukkende på hunden og overlever udenfor hunden fra to til seks dage ved stuetemperatur. De kan teoretisk smitte til mennesker, men dette ses sjældent, og miden kan kun overleve få dage og formerer sig ikke.
Symptomer og diagnose

Symptomerne opstår typisk to til tre uger efter smitte og ytrer sig i en voldsom kløe. Kløen opstår som følge af midernes aktivitet i huden. Kløen er meget voldsom, og »kløerefleksen« udløses ofte ved berøring af hundens øre eller krop.

Ved midens tilstedeværelse i huden udløses en allergisk reaktion i huden med inflammation (betændelsestilstand) til følge. Huden bliver rød og varm med hårtab, og det kan variere om, der ses røde og gullige knopper eller tørt og skællet hud. Miderne har en forkærlighed for øre-randene, haserne, bagsiden af forbenet og tyndt behårede områder på kroppen.

​Diagnosen stilles på baggrund af symptomerne og kan verificeres ved en blodprøve, hvor der påvises antistoffer, eller ved et hudskrab, hvor miden eller æggene kan findes i mikroskopet.

Behandlingen er simpel, og infektionen er ganske ufarlig, hvis man selvfølgelig behandler i tide. Behandlingen består i at dræbe miderne samt behandle de skader, de har lavet.

Katte kan også få skab, det er dog meget sjældent. Her er det en anden mide end hos hunden, der er årsag til problemerne, nemlig Notoedres cati, Sarcoptes scabiei.