NEDSAT STOFSKIFTE HOS HUNDE

ENKELTE HUNDERACER HAR ANLÆG FOR NEDSAT STOFSKIFTE. BEHANDLINGEN ER LIVSLANG MEDICIN MED SYNTETISK INDHOLD AF SKJOLDBRUSKKIRTELHORMON.

Nedsat stofskifte hos hunde (hypo-thyroidisme) skyldes en nedsat produktion af skjoldbruskkirtel-hormonet. Den nedsatte produktion skyldes i mere end 95 procent af alle tilfældene en destruktion af kirtlens celler. Man mener, at det er kroppens eget immunforsvar, der ødelægger cellerne, det man kalder en autoimmun lidelse.

Der lader til at være en hyppigere forekomst af sygdommen hos følgende hunderacer: Golden Retriever, Doberman Pinscher, Irsk Setter, Miniature Schnauzer, Gravhund, Cocker Spaniel og Airedale Terrier.

Det er en sygdom, vi ser hos hunde i alle aldre, men som dog ikke er så hyppigt forekommende. Der er dog også hunde, som har sygdommen, men som aldrig får stillet diagnosen, fordi symptomerne kan være uspecifikke og ofte tilskrives andre årsager. Ofte vil hunde med nedsat stofskifte blive sløve og mindre aktive. Hvis det er en ældre hund, vil mange hundeejere tro, det blot skyldes hundens alder; »Den er bare blevet gammel,« vil mange sige.

Derudover tager hundene ofte på i vægt, også selvom de ikke spiser mere end de plejer. Igen kan man tro, det skyldes andre årsager som for eksempel overfodring, kastration, sterilisation eller nedsat motion.

Derudover vil en stor del få pelsforandringer og hudproblemer. Ofte vil pelsen blive tynd, og man kan opleve at hunden faktisk fryser. I sjældnere tilfælde kan der ses mere alvorlige symptomer som eksempelvis gangbesvær.

Diagnosen er nem at stille og sker ved hjælp af en blodprøve, og behandlingen er livslang medicin. De hunde, der kommer på medicinen, vil ændre sig markant, og hundeejere oplever, at de får deres gamle glade hund tilbage. Selve medicinen er piller, som indeholder et syntetisk skjoldbruskkirtelhormon og skal gives på daglig basis, men det er heldigvis ikke specielt dyrt​