NÆSEMIDER PÅ SPIL

DET ER IKKE ALTID NEMT AT SE, HVIS DIN HUND HAR FÅET NÆSEMIDER, IDET SYMPTOMERNE ENTEN ER HELT MILDE, ELLER DER SLET IKKE ER NOGEN SYMPTOMER. SKULLE DIN HUND VÆRE BLEVET ANGREBET, ER BEHANDLINGEN HELDIGVIS NEM.

Næsemiden er en lille mide, vi ser hos hunde, og den findes over hele verden - i både USA, Afrika, Japan, Iran og Europa. Den ses indimellem hos danske hunde, men er mere hyppig i f.eks. Sverige. Så har man en hund med øvre luftvejssymptomer, og har man lige været i Sverige med hunden, så kan det være relevant, at få den undersøgt for næsemider.
Næsemiden hedder Pneumonyssoides caninum og er en lille mide på ca. 1-1,5 mm. Den inficerer næsehulen på vilde og tamme hunde samt på ræve. Den kan smitte alle hunde, men man ser oftest sygdommen hos store hunde over 3 år.
Nogle hunde med næsemider kan være helt symptomfrie, mens andre har milde symptomer som nysen, næseflåd, hovedrysten samt næsekløe og i svære tilfælde næseblod.

Smitten sker ved direkte kontakt fra hund til hund, men næsemiden smitter ikke til mennesker, så man skal ikke være nervøs for selv at få den.

Diagnosen kan stilles ved at tage et næsesvab, dvs. at man køreren vatpind rundt i næsehulen på hunden, som man så undersøger under mikroskopet. Nogle gange kan det være nødvendigt at lave en kikkertundersøgelse af næsehulen, før man kan påvise miden.

Selve behandlingen kan både være piller eller flydende medicin, men er generelt rimelig ukompliceret.