NÅR KATTEMUNDEN GØR MJ’AV

OMKRING HALVDELEN AF ALLE KATTE DØJER MED TANDLIDELSER, DER GØR, AT DERES TÆNDER LANGSOMT NEDBRYDES. DYRLÆGE RUBEN SØRENSEN GIVER GÅDE RÅD TIL, HVORDAN MAN OPDAGER LIDELSEN I TIDE.

Tandresorptioner hos katte, tidligere kaldet F.O.R.L. (feline odontoclastic resorptive lesion) er en hyppig tandlidelse hos vores katte, som betyder at en eller flere af kattens tænder langsomt ødelægges/nedbrydes.

Forekomsten kan variere meget fra område til område men ligger typisk på mellem 27-68 procent. Man siger ofte, at halvdelen af alle katte har denne sygdom.

Årsagen til sygdommen er dog stadig ukendt, selvom man har mange teorier. Sygdommen kan angribe en eller flere tænder og viser sig ofte ved rødme i tandkødet. Derudover kan man se, at der mangler et lille stykke af tanden, typisk i området lige over tandkødet. Når man kan se denne skade på tænderne, har sygdommen stået på i længere tid, da den ofte starter i den del af tanden, der ligger under tandkødet. Sygdommen er derfor ikke synlig i den første periode, og mange katteejere ved derfor ikke, at deres kat har ondt i munden. De typiske symptomer er smerter fra mundhulen, savlen, nedsat eller ingen appetit og dehydrering. Smerterne kan oftest ses når de skal spise. Katten tygger for eksempel altid i den samme side, taber noget af maden når den spiser eller sluger simpelthen sine piller.

En korrekt vurdering af sygdommen kræver bedøvelse, grundig mundhuleundersøgelse og tandrøntgen. Derefter vil behandlingen oftest bestå af tandudtrækning, da man ikke kan redde disse tænder. Ofte vil man på tandrøntgen se, at tandens rødder er helt eller delvis væk. I mange tilfælde er rødderne helt omdannet til knoglevæv, og her skal man ikke forsøge at fjerne roden, da man i stedet kan komme til at brække kæben. Derfor er tandrøntgen meget vigtigt ved behandling af denne lidelse.

Så har du mistanke om, at din kat har ondt i munden eller spiser lidt underligt, så er det en god ide at få din lokale dyrlæge til at undersøge den for tandresorptioner.

Med venlig hilsen

Dyrlæge Ruben Suntum Sørensen, Nordre Dyrehospital