INDEKATTE

DET KAN INDEBÆRE RISICI FOR SÅVEL KÆLEDYR SOM EJER, HVIS INDEKATTE HVERKEN MÆRKES ELLER VACCINERES.

Mange katteejere har indekatte, som hverken er mærket eller vaccineret. Dette er ikke uden en vis risiko for katten og dens ejere, hvis den ved et uheld skulle slippe ud af huset eller lejligheden. Man tænker ikke over, at det, der sker for nogle katte, også kan ske for ens egen kat.
Rigtig mange dyrlæger oplever at få katte ind på deres klinik, som ikke er øretatoveret/chipmærket. Typisk kommer de med Falck, fordi de er kommet til skade. Nogle kommer, fordi de er fundet og indbragt af en venlig person.

Har katten ingen mærkning er det umuligt for dyrlægen at finde ejeren, og det betyder enten aflivning, hvis den er skadet, eller videreformidling via et af katteinternaterne hvis den er rask. Disse katte kunne være hjulpet og leveret tilbage til deres ejer, hvis de havde været mærket.

Der er flere organisationer, der arbejder for at få lavet en kattelov i Danmark, som vi allerede har for hundene. Hvis og når det sker, skal man forvente, at der vil blive krav omkring mærkning af alle katte. Men pt. er der ingen lovkrav på området.

Hvis en indekat slipper ud ved et uheld, er der en risiko, hvis den ikke er vaccineret. Dette skyldes at den ofte vil møde andre katte, og derved kan den blive udsat for smitsomme sygdomme. Vi anbefaler derfor, at man også vaccinerer indekatte.

Som minimum anbefales basisvaccinationen. Basisvaccinationen består af to killingevaccinationer med fire ugers mellemrum, og den første årlige vaccination. Det er dog stadigvæk helt op til den enkelte katteejer, da der pt. heller ikke er noget lovkrav omkring vaccination af katte.

Det er op til den enkelte katteejer, om katten skal vaccineres og øretatoveres - men det anbefales.​