HUNDE NYDER GODT AF MASSAGE

MASSAGE TIL HUNDE HAR EN POSITIV EFFEKT. DYRLÆGE ANETTE MUNCH ANDERSEN FRA NORDRE DYREHOSPITAL LISTER NOGLE AF DE MANGE FORDELE.

Massage til hunde er med til at genopbygge musklerne og virker smertestillende. Derudover har massage en positiv effekt på kroppens organer og kredsløbet. Massage bruges til alle slags hunde, blandt andet gigtsvage, operationspatienter i genoptræning og hunde i træning.

Fordelene ved hundemassage
Massage er især godt til ældre hunde med gigt og hunde med albue- og hofteledsdysplasi. Disse hunde har ofte mangel på muskler, da smerte nedsætter lysten til motion. Ved blid genoptræning og massage kan vi genopbygge musklerne, og derved kan hunden bedre aflaste sine led. Desuden frigives der ved massage endorfiner, og disse virker smertestillende. Massage af disse hunde kan altså give et bedre liv med færre smerter.

Ledbånd og sener
Problemer med at rejse og sætte sig, halthed samt besværet gang, skyldes ofte forkortet og stram muskulatur, hvilket kan forekomme efter en periode med inaktivitet. Inaktivitet kan skyldes ro efter en operation, smerter, alderdom eller forskellige sygdomme. Ved massage og udstrækning strækkes stramme ledbånd, sener og muskler, hvilket giver øget tolerance i disse strukturer og dermed øget fleksibilitet og bevægelsesfrihed.

Organer og kredsløb
Ved massage påvirkes også de indre organer, således at der kommer mere gang i peristaltikken, blodcirkulation, lymfesystemet og afgivelse af væske fra bindevævet. Herved øges udskillelsen af affaldsstoffer både gennem tarmsystemet og nyrerne. Dette hindrer forstoppelse og mindsker tendensen til væskeophobning i bindevævet. Den øgede blodcirkulation medfører, at ilt og næring kommer hurtigere ud til cellerne, og at affaldsstoffer og kuldioxid hurtigere udskilles. Dette medfører en hurtigere opbygning af nyt væv. Under massagen udvides blodkarrene, hvilket giver et lavere blodtryk og dermed en mindre stresset og nervøs hund.

Muskler
Massage giver en god afslapning af musklerne og dermed velvære. Muskler og sener bliver mere smidige, hvilket giver hunden en større bevægelsesfrihed. Derved mindskes risikoen for muskelskader ved løb og spring. Når man masserer musklerne efter en kraftig arbejdsindsats, for eksempel efter hundetræning, jagt og træning på vandløbebånd, masseres affaldsstofferne ud af musklerne, inden de ophobes, og derved forebygger vi træningsskader.

Hundemassage kan derfor anbefales til:

• Genoptræning efter operationer gigt
  • Albue-og hofteledsdysplasi
  • Spændte, ømme og forkortede muskler
  • Smertetilstande i og omkring led
  • Kroniske smerter og halthed
  • At forebygge skader
  • At blødgøre arvæv, f.eks. efter en operation
  • At bedre fordøjelsen
  • At øge blodcirkulationen
  • At give velvære og ro
  • At mindske tendensen til væskeansamlinger (ødemer)
  • At forbedre immunforsvar og nervesystemet

På Nordre dyrehospital afholdes kurser for hundeejere og deres hunde, hvor ejere kan lære selv at massere deres hunde derhjemme. Måske var det noget netop for dig og din hund. Go sommer til alle!

Med venlig hilsen dyrlæge Anette Munch Andersen, veterinærsygeplejerske og eksamineret hundemassør Ditte Andersen og Lene Jørgensen.