​HOT SPOT HOS HUNDE​

HOT SPOT ER EN OVERFLADISK HUDBETÆNDELSE, SOM SES RELATIVT HYPPIGT HOS HUNDERACER. DYRLÆGE RUBEN SØRENSEN GØR OS KLOGERE PÅ MULIGE ÅRSAGER TIL OG BEHANDLINGEN AF HOT SPOT.

Hot spot er en overfladisk hudbetændelse, som ses relativt hyppigt hos hundene. Selve hudbetændelse er ofte udløst af hunden selv, fordi den bider, slikker eller klør sig så meget, at den ødelægger hudens overflade og derved giver hudens normale bakterier, stafylokokker, mulighed for at starte en hudinfektion.

Men der er en udløsende faktor, som starter det hele. Et eller andet som gør, at hunden begynder at klø eller slikke sig, og det kan der være mange forskellige årsager til. Insektbid fra f.eks. lopper eller flåter kan starte det hele, derudover kan kløende ører eller analsække give hot spot, henholdsvis bag ved øret eller på ballen/låret. Hunde med en lang tæt pels kan også få hot spot, hvis pelsen filtrer for meget, og det generer hunden, så den begynder at bide eller klø sig. Allergi kan også være en udløsende faktor.

Når først hunden er begyndt at bide eller klø sig, går det ofte meget stærkt. Et lille sår om aftenen kan blive til et meget stort sår om morgenen, når man står op, hvis hunden har kløet sig det meste af natten. Huden bliver ofte helt rød og fugtig, og den vil lugte. Nogle gange kan man ikke se huden ved langhårsracer, men så vil pelsen ofte være helt fugtig og sammenklistret henover hudbetændelsen.