GIGTSYMPTOMER HOS HUNDE

DYRLÆGE ANETTE MUNCH ANDERSEN FRA NORDRE DYREHOSPITAL KOMMER MED GODE RÅD TIL HUNDE, DER LIDER AF GIGT. FODERTILSKUD, GULD-AKUPUNKTUR MASSAGE OG MOTION I VAND ER BLOT NOGLE AF DE METODER, DER KAN AFHJÆLPE GIGT-SMERTER HOS DE FIRBENEDE

KÆRE BREVKASSE,

Vores hund er begyndt af og til at småhalte lidt, når han går rundt indendørs. Det er en snart 10 år gammel labradorhan på 33 kilo, som ellers er sund og rask. Han går udenfor i haven om dagen, og bliver motioneret/gået med som han skal. Når han lægger sig ned, knurrer han en smule lige idet han »går i knæ«.

Vi er bekymrede for, om det kan være begyndende gigt? Og hvad kan der i givet fald gøres ved det?

På forhånd tak for svaret.

Mvh Torben Nielsen

Kære Torben Nielsen,

Jeg kan godt forstå, det bekymrer jer, når jeres hund er begyndt at halte og gøre vrøvl, når han skal »i knæ«. Det er et tydeligt udtryk for, at der er noget, der generer ham. Derfor er det helt rigtigt af jer, at reagere på det.

Det er meget sandsynligt, at det kan være gigt, der plager ham, specielt med den alder han har. Det kan dog anbefales, at kontakte jeres dyrlæge for en undersøgelse, da der jo kan være andre problemer, som kan give lignende symptomer, og det er vigtigt med den rigtige diagnose for at give den optimale behandling.

Når man har en gigt tilstand, sker der forandringer i leddet. Kort fortalt vil der ske en nedbrydning af brusken i leddet. Brusken beskytter knoglerne, hvor de møder hinanden i leddet. Tab af brusk blotlægger knogler og nerveender, hvilket vil resultere i smerte, inflammation (en betændelseslignende tilstand), ændring i ledvæsken, nedsat ledfunktion og bevægelighed, hvilket med tiden blandet andet vil resultere i svind af muskelmasse.

Til behandling af gigt har man i dag mange muligheder. Man kan sætte ind på forskellige »fronter«. Hvis vi tænker på ovenstående, skal vi; smertestille hunden; hjælpe brusk og ledvæske til optimerede forhold; genopbygge og vedligeholde muskulatur, samt sørge for optimal bevægelighed af de sygdomsramte led.

Vi tager det fra en ende af. Dyrlægen kan hjælpe med at finde et anti-inflammatorisk præparat, der hæmmer inflammationen, samt modvirker ledsmerter. Giv aldrig »menneske« medicin til din hund, uden først at have talt med dyrlægen. Der er flere slags smertestillende tabletter til os mennesker, som tåles meget dårligt af hunden. Hos nogle gigtpatienter kan det være nødvendigt med konstant smertestillende medicin, hos andre kun i perioder, afhængig af vejret, graden af motion og lignende.

Guldakupunktur kan ligeledes være en hjælp til smertelindring hos gigtpatienter. Det er små guldkugler 24 karat, som dyrlægen opererer ind omkring de gigtramte led.

For at hjælpe leddet til optimale forhold i forbindelse med en gigttilstand, kan man med fordel bruge forskellige fodertilskud. Her kan blandet andet nævnes glucosamin, som ofte giver en god genopbyggende effekt på leddet. Der findes utallige produkter på markedet – tal med din dyrlæge om valg af produkt samt dosering. Omega 3,6 og 9 fedtsyrer er også vigtige faktorer, og anbefales som daglig tilskud. Hos dyrlægen kan du få et færdigt foder, som indeholder alle de komponenter, der er gode til en gigtpatient.

Motion i vand kan være med til at afhjælpe gigtsmerter hos hunde. Guldakupunktur, fodertilskud og massage er ligeledes godt, hvis gigtsmerter har fået den ellers logrende hale til at stå stille hos de firbenede.​

Det er vigtigt, at hunde med gigt, ikke bliver overvægtige, da det vil medføre en øget belastning på leddene. Her er daglig motion også en vigtig faktor til at forbrænde kalorier. Det kan godt være svært at motionere en gigtplaget hund, da motion i nogle tilfælde vil forværre symptomerne, det vil sige graden af halthed.

Her kommer motion i vand ind i billedet, som en meget vigtig brik. Når hunden motioneres i vand vil vægtbæringen reduceres væsentlig, og belastningen på leddene vil således blive mindre. Specielt er motion på vandløbebånd godt, da man helt specifikt kan kontrollere hundens bevægelser. Svømmetræning er også fint, men da hunde svømmer meget forskelligt, og derved ikke altid bruger netop de muskelgrupper, vi

ønsker, de skal træne, er vandløbebåndet at foretrække. Ved at benytte denne form for træning sammen med andre fysioterapeutiske øvelser kan man genopbygge svundne muskler og vedligeholde bevægelsen i leddet, som er rigtig vigtigt.

Massage er ligeledes godt til at få gang i blodcirkulationen, fjerne affaldsstoffer, og virker også smertelindrende. Der findes uddannede hundemassører, og de fleste dyrlæger har enten een tilknyttet klinikken eller kan hjælpe med en henvisning.

Håber, du har fået svar på dit spørgsmål!

Mvh. Dyrlæge Anette Munch Andersen, Nordre Dyrehospital